Nemzetközi kapcsolataink
Nemzetközi kapcsolataink
A mi Erasmus történetünk
Intézményünk, a Szegedi SZC Kőrösy József Közgazdasági Technikum 2012 óta vesz részt az Európai Unió által meghirdetett szakképzési mobilitási projektekben. A 2012-2013. tanévben a Leonardo programban, majd 2014-től a rövid távú, egy, illetve kétéves futamidejű Erasmus+ szakképzési mobilitási programban. Jelenlegi pályázatunkat 2019. július 01-től valósítjuk meg. Ennek első mobilitási ciklusa 2020 márciusában megvalósult. A COVID19 járványhelyzet miatt kértük a pályázat futamidejének egy évvel való meghosszabbítását, hogy a második etáp megvalósítását ne akadályozza a pillanatnyi veszélyhelyzet.
Ciklusonként 12 diák teljesíthetett szakmai gyakorlatot a Regionales Berufsbildungszentrum der Wirtschaft der Landeshauptstadt Kiel partnerintézményünk gyakorlati helyein. Utolsó pályázatunkban bővítettük partnereink számát, s a flöhai Samuel-von-Pufendorf Gymnasium közvetítésével egy chemnitzi mérnöki iroda is bekapcsolódott a gyakorlati lehetőséget biztosító cégek közé.
A projektjeink elsődleges célja a résztvevők szaknyelvi kompetenciájának fejlesztése a munkahelyen szerzett gyakorlati tapasztalatok által. További célunk, hogy intézményünk megismerje a duális képzés németországi gyakorlati megvalósítását, illetve hogy a tanulók interkulturális tudatosság fejlődjön. A tanulmányúton részt vevő tanárok megismerhették a partnerintézmény duális képzésének szakmai területeit és az oktatási rendszer működését, azon belül is az idegen nyelv tanítását, valamint azt, hogy a vállalati környezetben szerzett tapasztalatok hogyan épülnek be a tanórába; a gyakorlatorientált szakképzés hogyan teremti meg az elmélet és gyakorlat szintézisét; hogyan valósul meg a nagyobb tantervi szabadság és a blokkosított oktatás.
A háromhetes németországi szakmai gyakorlat lehetőséget teremtett a tanulók számára ahhoz, hogy bővítsék szakmai és szaknyelvi ismereteiket. Diákjaink betekintést nyertek egy külföldi munkakörnyezetbe, egy másik szervezeti kultúrába, valamint iskolarendszerbe, mindemellett megismerték a német munkamorált és mentalitást. A szakmai gyakorlat során használták és fejlesztették német nyelvi tudásukat, számítógépes (IKT, IT) ismereteiket, és sok új gyakorlati tapasztalatot szereztek szervezési munkáik során. A diákok tájékozódhattak a német vállalatok gazdasági folyamatairól (pénzügy, számvitel, ügyvitel, stb.), és megtapasztalhatták a német munkavállalói attitűdöt, miközben fejlődtek szakmai kulcskompetenciáik. A program legnagyobb hozadéka egyértelműen a résztvevők tanulási motivációjának javulása. Nyelvi kompetenciájuk fejlődése mellett (szakmai szókincs, jobb kiejtés, pontosabb beszédértés, bátrabb szóbeli kommunikáció) leginkább a következő területeken értek el jelentős előrehaladást: az elméleti és gyakorlati tudás összehangolásának képessége, csapatmunkára való hajlandóság, világosabb jövőkép kialakulása. A pályázat hozzájárult a diákok pályaválasztási szándékának véglegesítéséhez. Többségük gazdasági képzési területen folytatja tanulmányait.
A projekt a tanulók személyiségfejlődésére is pozitív hatással volt a nyitottság, önállóság, szociális érzékenység szempontjából. Növekedett önbizalmuk, idegen nyelvi és szakmai környezetben megállták helyüket, és nyitottabbá váltak újabb külföldi tapasztalatszerzésre, önálló kezdeményezésekre.
Eredmények számokban (2013-2020)
Résztvevő diákok (fő) | A résztvevők közül hátrányos helyzetű diák (fő) | Tanári részvétel (fő) - kísérő tanár, tanulmányút, monitoring látogatás | Megszerzett nyelvvizsgák száma (db) |
64 | 32 | 18 | 34 |
A sikeres pályázati tevékenység tovább növelte intézményünk presztizsét a dél-alföldi régióban és Szeged városában. A két idegen nyelv tanítását biztosító nyelvi előkészítő és nyelvi osztályunk beiskolázása problémamentes. A pályázat megvalósításában részt vevő oktatók nyitottabbak lettek a világra, fogékonyabbak az Unió értékeire. Aktívabb pályázati tevékenységük eredményeként 4 fő vehet részt az Erasmus+ KA1 köznevelési intézmények munkatársainak mobilitása projektben, amelynek fő célkitűzése új kapcsolatok létrehozása. Ezen túlmenően a kiválasztott külföldi kurzusok nagyszerű lehetőséget biztosítanak módszertani ismereteik bővítésére.
A projektek közvetett úton hozzájárulnak ahhoz is, hogy az elkövetkező években a nemzetközi minták fokozatos felhasználásával iskolánk úttörő szerepet vállaljon a közgazdasági képzés gyakorlati képzéssel történő kiegészítésének kidolgozásában.
Report on Erasmus+ Activity 2013-2020
Our school – Kőrösy József Economic Vocational School of Szeged Vocational Centre (www.korosy.hu) has been participating in vocational mobility projects of the EU since 2012. We started our activity within Leonardo Program in 2012-2013, and since 2014 we have been running short-term – one- or two-year-long Erasmus+ vocational training mobility projects. The project we are running now started in 2019 and its first mobility was accomplished in March. Due to COVID-19 pandemic we have requested and received the extension of the project by one year so that the accomplishment of the second mobility will not be blocked by the current situation.
Twelve students took part in each period in VET traineeships in Kiel, Germany, organised by our partner school Regionales Berufsbildungszentrum der Wirtschaft der Landeshauptstadt Kiel. In our last application (2018) another partner school - Samuel-von-Pufendorf Gymnasium, Flöha, Germany - got involved providing us with further traineeship facilities. The primary goal of our projects is to improve the participants’ GSP (German for Specific Purposes) skills by work experience gained in practice offices abroad. Furthermore, we are eager to get information about the know-how of the dual training system in Germany and also to improve the intercultural awareness of the participating students. The teachers participating in the project had the opportunity to get an insight into the partner school’s dual training as well as the educational system, in addition they were able to study how the experience gained during practices outside school is implemented into the teaching material during the lessons, the independence from the curriculum at a higher level and teaching in packages.
The three-week traineeship programme helped the students improve and broaden their knowledge, besides, they got an insight into the working environment, the education system and the organisational culture in another country. During their practice they used and also improved their language and computer skills, and gained a lot of practical experience. They were involved in the firms’ economic processes – financial, accounting, administration – and were also able to see the German mentality and attitude in the labour market. However, acquiring a higher level of motivation seems to be the most important gain. Apart from their language competences – extending specific vocabulary, better pronunciation, more accurate language comprehension and fluent communication – they made progress in the following fields: combining theoretical and practical knowledge, openness to teamwork, clarifying their vision. Participation in these projects greatly influenced the students’ career choice, i.e. the majority may continue their studies in higher education in the field of economics.
The project also had a positive impact on the students’ personality development, especially regarding independence and social competences. Being able to meet the expectations in a foreign environment has made their confidence rise and they have become more motivated to gain experience abroad.
Results in figures (2013-2020)
Student participants | Socially disadvantaged of the total | Teacher participants (accompanying, study trip, monitoring) | Acquired state language exams |
64 | 32 | 18 | 34 |
The successful application activity of the institution has increased our prestige in the region and in the city of Szeged. Our two classes offering two foreign languages are most popular making the enrolment trouble-free. The teachers contributing to the successful accomplishment of the project have also become more open to the world and the values of the EU.
Thanks to the effective Erasmus+ activity at the moment we are running a public education mobility Erasmus+ KA1 with the participation of four teachers, in the focus of which we have set the goal to make new relations to collaborate with in the future. Furthermore, the selected courses provide a great opportunity to broaden, modernize and improve the participants’ methodological knowledge. In an indirect way these projects might also support the school’s initiatives to work out the programme of the economic training supplemented with practical training.
Unsere Geschichte mit Erasmus
Unsere Institution, Berufsbildungszentrum Fachoberschule für Wirtschaft József Kőrösy Szeged (http://www.korosy.hu/) stellt seit 2012 bei der Europäischen Union Antrag auf Förderungsgelder in Bezug Mobilitätsprojekt für Auslandspraktika der Schüler. Im Schuljahr 2012/2013 hat unsere Schule an dem Leonardo-Programm teilgenommen, seit 2014 beteiligen wir uns an einem ein-, bzw. zweijährigen Erasmus+ Mobilitätsprojekt. Die Verwirklichung der aktuellen Bewerbung läuft seit dem ersten Juli 2019. Die erste Etappe der Mobilität wurde im März verwirklicht. Infolge des COVID-19-Notstandes ließen wir die Laufzeit ein Jahr verlängern, damit die zweite Phase durch den Virus nicht verhindert wird.
RBZ Wirtschaft Kiel und die Fachoberschule für Wirtschaft József Kőrösy in Szeged In jedem Zyklus konnten je 12 Schüler an den Praktikumsstellen unserer Partnerschule – des Regionalen Berufsbildungszentrums der Wirtschaft der Landeshauptstadt Kiel – ein Praktikum durchführen. In unserem letzten Antrag haben wir die Anzahl unserer Partner erhöht. Durch die Vermittlung des Samuel-von-Pufendorf Gymnasiums in Flöha wurde auch ein Ingenieurbüro in Chemnitz auf die Liste der Praktikumsstellen aufgenommen.
Der primäre Zweck unseres Projekts war die Erweiterung der fachsprachlichen Kompetenzen der Teilnehmer durch erworbene Erfahrungen. Weiterhin hatten wir vor, die Ausführung des dualen Systems in Deutschland zu studieren bzw. die Interkulturalität unserer Schüler zu befördern. Die Lehrerinnen konnten in den Studienreisen sowohl die Fachbereiche des dualen Systems der Partnerschule als auch die Arbeitsweisen der Ausbildung – z.B. die Methoden im Sprachunterricht – kennenlernen. Sie haben ein Bild davon bekommen, wie die in den Betrieben gesammelten Erfahrungen in den Unterricht umgesetzt werden, wie die praxisorientierte Berufsausbildung die Theorie mit dem Praktikum in Einklang bringt, wie die größere Lehrfreiheit und der Blockunterricht verwirklicht werden.
Das dreiwöchige Praktikum ermöglicht den Schülern ihre Fachkenntnisse und ihr fachsprachliches Wissen zu bereichern. Unsere Praktikanten haben Einblick in eine ausländische Arbeitsumgebung, in eine andere Unternehmenskultur sowie in das deutsche Bildungswesen gewonnen, dabei haben sie das deutsche Arbeitsmoral und die deutsche Mentalität kennengelernt. Während des Praktikums haben die Schüler ihre EDV und IT-Kenntnisse angewandt und bereichert, sie konnten viele neue praxisorientierte Erfahrungen bei den organisatorischen Aufgaben sammeln und die Vorgänge in der Wirtschaft (Geld-, Rechnungswesen, Geschäftsführung, usw.) studieren. Es war möglich, die Attitüde der Arbeitnehmer zu erfahren, wobei sich ihre grundlegenden Kompetenzen entwickelten. Der größte Gewinn des Projekts ist die Steigerung der Motivation bei den Schülern. Neben der Erweiterung ihrer sprachlichen Kompetenzen (Fachwortschatz, bessere Aussprache, Sprechfertigkeit, hemmungslose mündliche Kommunikation) haben die Praktikanten in den folgenden Bereichen bedeutende Fortschritte erreicht: Fähigkeit, wie man die Theorie mit der Praxis vereinbart, Teamfähigkeit, klarere Vorstellung über die Zukunft. Das Projekt hat zur endgültigen Festlegung der Berufsabsichten der Teilnehmer beigetragen. Die meisten haben sich um einen Studienplatz an der Universität (Studienrichtung Wirtschaft) beworben.
Das Projekt hat eine positive Wirkung auf die Persönlichkeitsentwicklung der Schüler in Bezug auf Offenheit, Selbstständigkeit, soziale Sensibilität. Sie haben an Selbstvertrauen gewonnen, haben in fremdsprachlicher und fachlicher Umgebung ihren Mann gestanden und wurden offener für ausländischen Erfahrungsaustausch, Eigeninitiative.
Teilnehmer Schüler (Person) | Teilnehmer/Schüler mit sozialer Benachteiligung (Person) | Teilnehmer Lehrpersonen (Person) | Anzahl der bestandenen Sprachprüfungen |
64 | 32 | 18 | 34 |
Ergebnisse in Zahlen (2013-2020)
Das erfolgreiche Bewerbungsschreiben hat das Ansehen unserer Schule in Südungarn und in Szeged weiter gehoben. Die Einschulung unserer beiden Klassen mit dem Schwerpunkt zwei Fremdsprachen ist problemlos. Die bei der Verwirklichung aktiv mitwirkenden Lehrpersonen wurden weltoffener, empfänglicher für die Werte der EU. Dank ihrer Aktivität dürfen 4 Lehrpersonen an dem Erasmus+KA1 (Mobilitätsprojekt für Lehrpersonen) teilnehmen, dessen Zielsetzung die Aufnahme neuer Kontakte ist. Die ausgewählten Sprachkurse ermöglichen ihnen ihre Kenntnisse in Methodik zu vertiefen. Das Projekt hat indirekt auch dazu beigetragen, dass unsere Schule mithilfe der ausländischen Modelle mit der Erarbeitung des dualen Systems im Bereich Wirtschaft eine Vorreiterrolle auf sich nehmen kann.
A svájci partneriskola
1990 tavaszán a svájci magyar nagykövetség segítségével jött létre a winterthuri Kantonsschule Büelrain közgazdasági szakközépiskolával a partnerkapcsolat. A két iskola a következő együttműködési célokat határozta meg:
- a nyelvtanulás segítése és egymás kultúrájának, iskolarendszerének megismerése cserelátogatások keretében
- a szakmai nyelv mélyebb elsajátításának lehetősége
- közös projektekben való részvétel
- kollégák közötti szakmai, módszertani tapasztalatcsere óralátogatások alkalmával Svájcban, illetve Magyarországon
A két iskolavezetés közötti együttműködés is folyamatos, s legfőbb célja a modern szakmai képzés támogatása, a tapasztalatok kölcsönös kicserélése személyes látogatások, tanár- és diákcsere-programok alkalmával. A bemutató órák hasznos tapasztalatszerzési lehetőséget nyújtanak. Arra is adódott alkalom, hogy kollégáink Svájcban az ottani diákoknak tartottak egy-két órát, a svájci tanárok pedig nálunk tették ugyanezt.
Tanítványaink számára is hatalmas lehetőségek kínálkoztak. Eddig összesen 43 diákunk töltött egy tanévet a svájci iskolában (általában évente ketten). Mindannyian megszerezték hazatérésük után a felsőfokú C típusú állami nyelvvizsgát német nyelvből.
A két iskola együttműködésének támogatására 1998 tavaszán alapítványt hoztunk létre, amelynek célkitűzései között a következők szerepelnek:
- a kiemelkedő képességű tanulók verseny-felkészítése
- cserekapcsolatok, kongresszusok, továbbképzések, konferenciák anyagi támogatása
- szociálisan rászoruló diákok és pedagógusok segélyezése
- szakmai és nyelvi projektek költségének fedezése
Kiel
2013-ban kezdődött kapcsolatunk a Kielben működő testvériskolánkkal (Regionales Berufsbildungszentum Wirtschaft der Landeskreishauptstadt Kiel – Kiel Tartományi Főváros Regionális Gazdasági Szakképző Központja - http://www.rbz-wirtschaft-kiel.de).
Egy szakképzési projekt alkalmával tanulóink háromhetes szakmai gyakorlatra utaztak Németországba, majd a német tanulók szintén szakképzési gyakorlaton voltak Szegeden. A projekt sikeres teljesítése után tanulóink Europass mobilitási bizonyítványt vehettek át.
Az Erasmus + pályázatnak köszönhetően a program folytatódott a 2015-16-os tanévben, és már lehet jelentkezni a 2016-17-es tanévben megvalósuló projektre.
Flöha
Iskolánk kapcsolatot épített ki a németországi Flöha városában működő Samuel-von-Pufendorf-Gymnasiummal (www.gymfloeha.de).
Előkészítő látogatásokkal ismertük meg egymás oktatási rendszerét, az alkalmazott pedagógiai és szakmai módszereket, majd tanulóink egy csoportja egy hetet töltött Flöha-ban 2015 őszén, s a német diákokat 2016 júniusában láttuk vendégül.
Zenta
A zentai Közgazdasági - Kereskedelmi Iskola 2001-től testvériskolai kapcsolatot ápol a szegedi Kőrösy József Közgazdasági Szakközépiskolával. A zentai iskola diákjai és tanárai minden évben vendégségbe mennek a Kőrösy-napokra, valamint vendégül látnak minden év tavaszán szegedi diákokat és kollégákat. Megtisztelve érzi magát minden tanár és tanuló, aki részese lehet egy ilyen életre szóló élménynek.
A dán projekt
A 90-es évek végén a dán Aabenraa Business College megkereste iskolánkat, hogy a Leonardo program keretében tanulóik szakmai gyakorlatot folytathassanak nálunk. A kapcsolat előkészítése 1999 novemberében meg-történt, s a dán diákok 2000. március 26-tól április 6-ig közel három hetet töltöttek iskolánkban. Háromhetes magyarországi tartózkodásuk alatt a dán diákok és tanáraik előadásokat hallgattak Magyarország földrajzáról, történelméről és irodalmáról, üzemlátogatásokon vettek részt, és tanulmányt írtak a két ország cégei közötti különbségekről (vállalatvezetés, személyzeti adminisztráció, marketing, információs technológia, környezetvédelem), valamint a magyar és dán szociális és kulturális szokásokban mutatkozó eltérésekről.
A három hét elteltével a kapcsolattartás, az információgyűjtés és a gyakorlócégek közötti szimulált kereskedelem interneten keresztül folytatódott. Ez a találkozás diákjaink és tanáraink számára egyaránt hasznos tapasztalat-szerzési lehetőség volt.
AFS nemzetközi diákcsere mozgalom
Az AFS-t (American Field Service) a két világháborúban mentős szolgálatot teljesítő önkéntesek, főleg egyetemisták alapították azért, hogy áthidalják a nemzeti, társadalmi, politikai és vallási határokat, illetve támogassák a világbékét. Az AFS nem profitorientált, New York-i központú, nemzetközi, középiskolás diákcsere-szervezet. Több mint 10000 tagjával a világ egyik legnagyobb nemzetközi önkéntes szervezete. Célja a különböző nemzetek, kultúrák megismerése és elfogadása, illetve a nyelvtanulás segítése. Az évek folyamán az AFS-programok több mint 50 országban közel 80000 diákot és családtagot vontak be a szervezetbe. Az AFS Magyarországon 1989-ben alakult, iskolánk 1995-ben csatlakozott hozzá. 1999 tavaszán megalakult az önálló szegedi AFS-körzet, amelynek vezetője iskolánk tanára, Csorbáné Gulyás Márta volt. Az ő szervezésében valósult meg például az AFS felnőtt programjában az „Éva-program”. Azóta is érkeztek diákok hozzánk a világ minden tájáról. Színt vittek és visznek az egyes osztályok és az iskola életébe. Néhány diák később is visszalátogatott hozzánk. A 2002/2003-as év szalagavatójára visszajött az a négy AFS-es diák, akik itt egy osztályba jártak az évek során: Cathy Hong Kongból, Fabian Kolumbiából, Glenn Belgiumból, illetve Jann Németországból. Felemelő érzés volt hallani, hogy ezek a fiatalok még mindig beszéltek magyarul, és milyen szeretettel emlékeztek az osztálytársaikra, a tanárokra és az iskolára. A 2015-16-os tanévben nálunk tanuló finn Julia Aho felsőfokú magyar nyelvvizsgája mellett elmondása szerint életre szóló élményeket szerzett. Az utóbbi években egyre több tanuló érkezik Ázsiából, illetve Latin- Amerikából, így a távoli, idegen kultúrákkal is megismerkedhetnek a magyar diákok.
ACES pályázat 2008 - Projekt Zentával
„Határok nélkül egymás jobb megértéséért”
2008 szeptembere és 2009 márciusa között iskolánk a zentai testvériskolával közös projektben vett részt Határok nélkül egymás jobb megértéséért címmel, amelynek megvalósítására az ACES 2008. pályázat keretében került sor az Erste Bank Alapítvány támogatásával.
A pályázat célja a multikulturalitás elfogadásának erősítése, az interkulturális párbeszéd javítása volt. Konkrétan ez azt jelentette, hogy a délvidéki és a magyar diákok párokban országuk kultúrájának egy-egy területét dolgozták fel prezentációk és weblapok formájában, amelyeket egymásnak be is mutattak két személyes találkozó során.
Indulásképpen szeptemberben szerb és magyar részről egy-egy tanár és egy-egy diák (iskolánkból Kovács Tímea és Gruics Barbara 12.B) vett részt a Salzburgban megtartott pályázatindító konferencián. Megismerhettük a pályázat mozgatórugójaként szolgáló toleranciát, valamint egymás elfogadását célzó alapelveket, ötleteket kaptunk a partneriskolai együttműködés zökkenőmentes lebonyolításához, és segítséget a találkozások minél hasznosabbá és élvezetesebbé tételéhez.
Hazaérkezve megismertettük a pályázat anyagát az iskolával, a szülőkkel, a résztvevőkkel és egyéb érdeklődőkkel, valamint kialakítottuk a diák-munkacsoportokat. Október folyamán a tanulók megbeszélték, hogy a magyar kultúra mely területeit szeretnék megismertetni a délvidéki diákokkal, felosztották ezeket egymás között, majd elkezdődött az anyaggyűjtés.
Január végére elkészültek a honlapok, amelyeknek a kiválasztott kultúrkört kellett lehetőleg minél színesebb, érdekesebb módon bemutatni, illetve az összegyűjtött anyagokból poszterek is készültek.
Februárban a magyar csoport Zentára utazott, ahol a diákok végre személyesen találkozhattak, megismerhették egymás munkáját, és összebarátkozhattak. Számos kulturális program segítette a szerb, illetve a határon túli magyar kultúra megismerését.
A szerbiai diákok és tanáraik márciusban viszonozták a látogatást, amikor mi igyekeztünk minél többet megmutatni a magyar kultúrából, városunkból és hétköznapjainkból is.
A legérdekesebb, egész iskolát megmozgató program a virtuális országjárás címen megrendezett, több helyszínes akadályverseny volt, amelyen az iskola diákjai a zentaiakkal együtt vegyes csapatokban vehettek részt. A programsorozat lezárására egy újabb nemzetközi konferencián került sor, amelyet Budapesten rendezett meg az Erste Bank Alapítvány. A konferenciát záró esten ünnepélyes keretek között megkaptuk az ACES-tagságunkat bizonyító plakettet.
Mindkét iskola diákjai és tanárai elismerően nyilatkoztak a közös együttműködésről, és szeretnénk, ha a kialakult barátságok a jövőben is megmaradnának.