Projektek
Erasmus+
Hasznos információk
A projektben mint pályázó intézmény a Szegedi SZC Kőrösy József Közgazdasági Szakgimnáziuma vesz részt, ahol közgazdasági szakmacsoportos alapozó képzés és közgazdasági szakképzés zajlik. A fogadó intézmény a németországi Kielben működő Regionales Berufsbildungszentrum Wirtschaft der Landeskreishauptstadt Kiel iskola, ahol szintén a közgazdasági szakmacsoporthoz tartozó hasonló szakmák oktatása zajlik. (www.rbz-wirtschaft-kiel.de) A két intézmény 3 sikeresen megvalósított Leonardo mobilitási projekt után kölcsönös szándékát fejezte ki a kapcsolat folytatására, tehát a pályázat egy több éve sikeresen zajló együttműködés fenntartását segítheti.
A célcsoportot munkatársak és a szakképzésben valamint a 11-12-13. évfolyamon szakmai alapképzésben résztvevő tanulók alkotják, akik rendelkeznek általános idegen nyelvi ismeretekkel.
A kieli szakmai gyakorlatot két éves ciklusban összesen 24 fő részvételével (2 turnus, turnusonként 12 fő) tervezzük 2016. március 5-26., valamint 2017. március 4-25. között. Ez az időtartam beilleszthető a képzési struktúránkba, és elegendő ahhoz, hogy a kívánt célokat elérjük. A projektünk elsődleges célja a szaknyelvi kompetenciák fejlesztése, másrészt a helyi munkaerőpiaci igényeknek megfelelő, a nemzetközi vállalati kultúrában is eligazodó majdani munkavállalók személyes, társas és szakmai kompetenciáinak fejlesztése. A németországi munkaerő-piaci lehetőségek feltárása diákjaink pályaorientációját nagymértékben elősegíti.
A résztvevők kiválasztásának fő elemei: motivációs levél készítése, személyes elbeszélgetés, ahol a diákoknak nyelvi és szakmai területen, valamint magyar nyelvű motivációs interjú során kell bizonyítaniuk rátermettségüket. A diákok motivációs levél benyújtásával pályázhatnak, amelynek megírása során előre meghatározott formai és tartalmi követelményeknek kell megfelelniük.
I.) A motivációs levél elemei:
Formai: motivációs levél elkészítése egy A/4-es oldalnyi terjedelemben, magyar nyelvű, kézzel írt pályázatot fogadunk el. (Az értékelésnél max. 5 pont adható az igényes, pontos, precíz, átlátható, logikailag megfelelően tagolt művekért.)
Tartalmi: a következő kérdések kifejtését várjuk el a pályázótól: 1.) Milyen céllal jelentkezik? 2.) Milyen belső erőforrással rendelkezik a 3hetes gyakorlat eredményes teljesítéséhez? 3.) Miért éppen ő legyen a kiválasztott, aki lehetőséget kap a kiutazásra? 4.) Miképpen tudja a kint szerzett tapasztalatait itthon kamatoztatni?
Értékelése: kérdésenként max. 5 pont ; az értékelés fő szempontjai: a válaszokból erős belső motiváció, elhivatottság érezhető, a pályázó megbízható, kitartó, türelmes, toleráns, alkalmazkodásra képes, aki megfelelően alá tudja támasztani kiutazásának indokoltságát
II.) A személyes elbeszélgetések elemei: idegen nyelvi és társas készségeik színvonaláról szituációs gyakorlatok során adnak tanúbizonyságot, szakmai területen és magyar nyelvű motivációs interjú során kell bizonyítaniuk rátermettségüket.
Értékelése: a motivációs interjún legfeljebb 15 pont szerezhető, a nyelvi, szakmai területeken és a szituációs gyakorlatok során mutatott teljesítményért max. 20-20 pont adható.
A fő elemek összevont értékelésének szempontjai: ld. a motivációs levél értékelése, valamint alapkövetelmény a legalább közepes szintű idegen nyelvű kifejezőkészség, ill. szakmai felkészültség. A fent említettek alapján a pályázó összesen 100 pontot érhet el. A kiválasztásban egy-egy fő közgazdász, nyelvtanár és az iskolapszichológus vesz részt.
A külföldi tanulmányút a 4 fő pedagógus, munkatárs számára is a szaknyelvi kompetenciák bővítésére, újszerű pedagógiai módszerek és képzési szituációk megismerésére ad lehetőséget. A partnerkapcsolat keretében a kieli szakképző intézménynél és szakképzési partnereinél a duális szakképzésről nyert tapasztalatok valamennyi résztvevő számára hasznosíthatóak az itthoni gyakorlatban, átültethetőek az oktatás és tanulás megszervezése kapcsán intézményi és nemzeti szinteken is.
A tanulók elméleti felkészítése a pályázó iskolában történik, ezt követően kerül sor a külföldi szakmai gyakorlatra. A gyakorlatról a tanulók napi szinten munkanaplót vezetnek, és egy összefoglaló prezentáció keretében számolnak be szakmai és (szak)nyelvi fejlődésükről.
Disszemináció
Intézményünkben a projekt eredményeit a hazautazást követően sokféleképpen és sokak számára tesszük ismertté.
A disszemináció legrangosabb eseménye az Europass Mobilitási és a Youthpass Igazolványok ünnepélyes keretek között történő átadása, melyre meghívjuk több szegedi iskola tanulóit, tanárait és a média képviselőit.
A rendezvényen a résztvevők multimédiás prezentációk, illetve munkanaplóik segítségével beszámolnak tapasztalataikról, értékelik, hogy szakmai gyakorlatuk mennyiben járult hozzá személyes fejlődésükhöz, és válaszolnak a jelenlévők kérdéseire.
Ehhez szükséges, hogy a résztvevők már a kint tartózkodás ideje alatt anyagot gyűjtsenek prezentációik elkészítéséhez. Ennek hasznos eszközei: fotók, videók készítése, internetes blog vezetése, a gyakorlat helyén kapott anyagok összegyűjtése.
A résztvevők önértékeléséhez kiváló lehetőséget biztosít a Youthpass, ami a nem formális tanulás során megszerzett tapasztalatok elismerésére szolgál. A Youthpass kitöltése során a fiatalok átgondolják, konkrétan megfogalmazzák, ezáltal tudatosítják, hogy milyen kompetenciáik fejlődtek a szakmai gyakorlat során.
A Németországban készített felvételek, fotók az intézményi és a tagintézményi honlapra és Facebook oldalra is felkerülnek a kiutazás tapasztalatairól készített beszámolókkal együtt, illetve ezek német nyelvű verzióit elküldjük a fogadó intézmény számára. Ezeket az anyagokat ők is felhasználhatják a projekt népszerűsítésére.
Képes szóróanyagok készítését tervezzük, amelyekkel a városunkban évente megrendezett középiskolai börzén tudjuk tagintézményeinket népszerűsíteni, illetve az összegyűjtött tapasztalatokat továbbadni. Tapasztalataink szerint a külföldi szakmai gyakorlatok lehetősége igen nagy vonzerőt jelent a beiskolázásnál, leendő tanulóink és szüleik körében.
A regionális napilapban (Délmagyarország) és rádióban (Rádió 88) jelentetünk meg a programot bemutató cikket, hirdetést.
A résztvevők által a szakmai gyakorlat során összegyűjtött német szakszókincsből összeállítunk egy szószedettet, amelyet a későbbiek során beépítünk a német szakmai nyelvi képzésbe, és igény szerint más iskolák rendelkezésére is bocsátjuk.